Markku Vierula

Markku Vierula

Kieli
Englanti
Suomi
Kategoriat
Brändi
Luovuus
Myynti

Keskeiset aiheet

• Markkinalähtöisen kilpailuedun löytäminen – voittavan strategian ydin

• Brändin kehittäminen ja positiointi kilpailuedun avulla

• Kv-tason työkalut ja suomalaiset yritysesimerkit strategian jalkauttamiseen

• Radikaalin muutoksen ja kehittämisen dynamo

• Markkinalähtöinen kilpailuetu on aina myös innovaatio

Tietoja puhujasta

Kansainvälisen tason kilpailuetu- ja liiketoimintastrategia-asiantuntija, tietokirjailija ja palkittu luova suunnittelija

 

Markku Vierula on tietokirjailija, konsultti, kokenut yrittäjä ja maailmanluokan key note -puhuja. Hän on johtava, kv-tason asiantuntija markkinalähtöisen kilpailuedun löytämisessä ja luomisessa. Kilpailuetu on strategian ydin ja yrityksen menestyksen kivijalka.

 

 

Vierulan tausta yhdistää ainutlaatuisella tavalla luovan alan huippuosaamisen ja strategisen liiketoiminta-ajattelun. Hän on työskennellyt menestyksekkäästi yrittäjänä, copywriterina, strategisena suunnittelijana, luovana johtajana Suomen johtavissa toimistoissa, voittaen lukuisia palkintoja sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

 

 

Julkaisut ja työkalut

 

Vierula on kirjoittanut kaksi teosta kilpailuedusta:

 

Löydä kilpailuetusi – käsikirja strategian ja brändin kehittämiseen (Kauppakamari, 2021), josta on otettu toinen painos ja jonka pohjalta Turun kauppakorkeakoulussa syntyi Markkinalähtöinen kilpailuetu -kurssi.

Find Your Market-Oriented Competitive Advantage – A Toolkit for Strategy and Branding (Springer Nature, 2024), kansainvälinen julkaisu, joka on hyväksytty käyttöön mm. Yalen yliopistoon, Columbian yliopistoon, Pennsylvanian yliopistoon ja MIT:iin.

 

Molempien teosten ytimessä on Vierulan kehittämä Löydä kilpailuetusi -työkalupakki, jonka avulla organisaatiot voivat tunnistaa ja konkretisoida kilpailuetunsa käytännön tasolle. Työkaluja konkretisoidaan supisuomalaisin yritysesimerkein.

 

Find Your Market-Oriented Competitive Advantage – A Toolkit for Strategy and Branding kustantaja on huippuluokan Springer Nature. Kirja on saatavilla sadoista kirjakaupoista ja alustoilta ympäri maailman. Ivy league -yliopistojen lisäksi se on saatavilla tutkijoiden suosimasta ResearchGatesta ja 173 akateemisesta kirjastosta. Eräs kirjan esilukijoista on professori Philip Kotler. Teos on jo nyt eräs eniten kattavuutta saavuttaneista suomalaisista bisneskirjoista.

 

 

Akateemisesta tunnustuksista huolimatta Vierulan esitys on konkreettinen ja inspiroiva. Hän tarjoaa käytännönläheisiä oivalluksia ja työkaluja, jotka inspiroivat ja auttavat yrityksiä muuttamaan markkinalähtöisen strategian konkreettiseksi kilpailueduksi. Esitykset sopivat yritysjohtajille, strategia-asiantuntijoille. aloittaville yrityksille ja organisaatioille, jotka haluavat luoda kestäviä kilpailuetuja nopeasti muuttuvassa, globaalissa markkinaympäristössä.

 

Esityksessä käsitellään myös absoluuttista menestysyhtälöä: markkinalähtöinen kilpailuetu + vastuullisuus. Näiden kahden yhdistäminen luo perustan paitsi taloudelliselle menestykselle myös pitkäjänteiselle vastuullisuudelle. Esitys osoittaa, miten yritykset voivat samanaikaisesti vastata markkinoiden tarpeisiin ja rakentaa kestävää kilpailuetua, joka resonoi asiakkaiden, sidosryhmien ja ympäristön kanssa.

 

Vierula on kirjoittanut myös teoksen Suuri integraatiokirja, markkinointi, myynti ja viestintä (AlmaTalent 2014). Esityksessään hän tuo esille myös koko organisaation kehittämisen näkökulman. Vierula osoittaa, että kilpailuetu on hopealuoti, joka läpäisee koko organisaation ja yhdistää funktiot toimimaan yhdessä. Kilpailuetu on myös brändin ydin, sisäisesti ja ulkoisesti.

 

Olemme tottuneet ajattelemaan tuote-, tuotanto ja kilpailijalähtöisesti. Vierulan puheenvuoro perustuu markkinalähtöiseen filosofiaan. Kyse ei ole niiden tietojen ja asioiden päivittämisestä, jotka jo osaamme, vaan sisältö tarjoaa kokonaan uuden näkökulman.

 

 

Esityksen otsikoita

 

* Absoluuttinen menestysyhtälö: markkinalähtöinen kilpailuetu + vastuullisuus

* Kilpailuetu on strategian ydin ja menestyksen kivijalka

* Näin löydät kilpailuedun: reitti kohti markkinalähtöistä kilpailuetua ja innovaatiota

* Kilpailuetu brändin keskiössä – strateginen brändin kehittäminen

* 12 supisuomalaista yritystä, joilla on kilpailuetu – mitä opimme niistä?

* Kilpailuetu on kasvun dynamo

* Markkinalähtöinen kilpailuetu: ainutlaatuinen näkökulma strategiaan

* Markkinalähtöinen ajattelu jatkaa siitä mihin Sinisen meren strategian meidät toi

* Näin kilpailukykytekijöistä jalostuu kilpailuetu

 

 

Työpajat ja räätälöidyt puheenvuorot

 

Vierulan puheenvuorot ja työpajat räätälöidään aina asiakkaan tarpeiden mukaan. Hän tuo esiin koko organisaation kehittämisen näkökulman: kilpailuetu on hopealuoti, joka yhdistää koko organisaation – ja on myös brändin sisäinen ja ulkoinen ydin. Hänellä on käytössään laaja, innovatiivinen työkalupakki, joka auttaa osallistujia ajattelun kirkastamisessa sekä kilpailuedun löytämisessä.